Column

Wat als 4 naar 8?

Wat als jij en je concurrent beiden op positie 4 staan? Stap je dan lineair naar 5 of exponentieel naar 8?
In de 6 jaar dat ik samen met Jan-Henk Bouman Trendverkenner bij Fountainheads ben hebben we veel verhalen en nieuws bestudeerd en vertaald naar inspirerende keynotes met titels zoals ‘Adapt or Die’ of ‘You Snooze You Lose’. Spannende verhalen over bedrijven, organisaties of mensen die bezig zijn met soms ogenschijnlijk onmogelijke oplossingen of ideeën voor marktontwikkeling.

Vaak klinken die verhalen bijna ongeloofwaardig of te mooi om waar te zijn en toch worden zelfs wij als Trendverkenners soms verrast door de geweldige snelheid waarmee markten veranderen en nieuwe technologie zijn intrede doet.

In deze laatste column van dit jaar is het leuk om even terug te kijken naar een enkele opvallende ontwikkelingen die op dit moment de revue passeren en impact hebben op ondernemen en de rol en posities die ondernemende mensen hebben of spelen in markten, bedrijven of organisaties.

Met name in één van de grootste markten ter wereld, de mobiliteitsmarkt, gaat het letterlijk ‘kneiterhard’. Tesla heeft het derde kwartaal van dit jaar een solide winst gemaakt en lijkt de productieproblemen van het belangrijke Model 3 defi nitief achter de rug te hebben. Het merk levert in het middensegment in Amerika in augustus meer auto’s dan de concurrentie Audi, BMW en Mercedes bij elkaar opgeteld! Die automerken brengen nu onder druk van de voorsprong van het technologiebedrijf, dat feitelijk een computerplatform op wielen heeft gebouwd, concurrerende modellen op de markt om de slag in de transitie van ‘plofauto’s’ (sjoemeldiesels en benzineslurpers) naar elektrisch aangedreven zelfrijdende mobiliteit niet te verliezen.

In december 2018 introduceert Waymo (dochteronderneming van Alphabet Inc en ‘zusje’ van Google) de eerste commerciële taxidienst zonder chauff eur in Phoenix Arizona!

Einride, een bedrijf dat in 2016 is opgericht, heeft onlangs de T/Pod en T/Log, een vrachtwagen zonder cabine, geïntroduceerd waarmee in 2019 in Zweden de distributie voor Lidl ter hand wordt genomen.

Van alle oorspronkelijke koetsenbouwers die rond 1900 het straatbeeld bepaalden zijn er maar enkelen die het tot een automobielfabrikant hebben ‘geschopt’. De rest is gewoon verdwenen! Zij werkten aan de verbetering van de koets en spanden figuurlijk ‘meer paarden achter de wagen’. Ze stapte van 4 naar 5 en ‘misten de boot’.

Wat er in de mobiliteitsmarkt gebeurt zie je terug in talloze andere markten die onder invloed staan van bijvoorbeeld Blockchain technologie, Kunstmatige Intelligentie, Robotisering, Internet of Things, Digitale productie, Supercomputers etc etc.

Hoor jij in 2019 tot de bedrijven die van 4 naar 8 stappen? Of ben je een achterblijver?

Wim van Rooijen, trendverkenner bij Fountainheads én veelzijdig ondernemer