Column

Haal het lokaal

Vorige week donderdagochtend zat ik aan het ontbijt met een groep ondernemers uit de Utrechtse Waarden in IJsselstein. Dat doen we al een paar jaar, we proberen elkaar te versterken met kennis en het delen van ervaringen. Het mooie is dat je elkaar daardoor gaat waarderen om wat je kan en om wie je bent. Nu mocht ik dit jaar die groep voorzitten en in mijn inleidende praatje vertelde ik dat de economie weer op volle toeren draait. Er wordt weer geld verdiend.

Sluimerende crisis
Althans, dat dacht ik, totdat de vermogensbeheerder uit de groep riep dat er sprake is van een sluimerende crisis. ‘Momenteel blijven de aandelenkoersen gelijk of dalen ze’, zo vertelde hij. Een andere ondernemer memoreerde naar de leegstand in de binnenstad van IJsselstein waar hij zelf een winkel runt. Hoge huurprijzen van winkelpanden is één ding, maar ook grote winkelketens zoals Blokker verkeren in de problemen. Dat maakt ondernemen in een winkelstraat best wel een risicovolle business. ‘Het is de kunst om uniek te blijven, iets toe te voegen, je moet creatief zijn en op de radar blijven’. Dat was zijn boodschap. Met een item op RTV Utrecht over een zendmast van Lego die in zijn etalage staat laat hij zien dat hij de kunst van op de radar blijven wel verstaat.

‘Ga een praatje maken met de ondernemers uit jouw buurt en haal het lokaal!’

Ondernemers in de buurt
Maar natuurlijk weet ik ook dat je alleen het verschil niet kunt maken. De CoolBlue’s en Bol.com’s hebben ingevuld waarvoor jij en ik niet meer de deur uit willen gaan. De gangbare en twaalfin-een-dozijn-producten worden daar via de webshop online gekocht. Het is zoals het is. En daarom is het mooi om te zien dat het ook anders kan. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar wat een lokale kledingwinkel als “Remco” uit Montfoort doet. Met analoge reclameborden langs de straat weet iedereen in de regio waar je moet zijn voor de nieuwste trends in herenmode. Superknap vind ik het dat deze ondernemers op hun eigen persoonlijke manier durven te werken. Niet buigen voor de druk van de grote concerns en economie en ondanks dat het vaak niet gemakkelijk is toch door blijven gaan. En ik weet niet hoe jij het ervaart, maar ik vind het eigenlijk toch echt heel leuk om dichtbij huis te kunnen shoppen en te weten van wie ik iets koop.

Daarom heb ik er dit jaar voor gekozen om de relatiegeschenken en cadeaus voor thuis in de winkelstraat van onze buurt te kopen en ik kan het iedereen die nog druk is met winkelen voor de feestdagen aanraden. Ga een praatje maken met de ondernemers uit jouw buurt en haal het lokaal!

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een fantastisch 2019.

Rob van Weerdenburg