fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

De afgelopen maanden kon je op Calveen of Wieken-Vinkenhoef haspels met meterslange oranje glasvezelkabel tegenkomen. WilroffReitsma is door KPN uitverkoren om samen op te trekken bij de uitrol van glasvezel op die bedrijventerreinen, zoals dat op meer bedrijventerreinen tussen Amersfoort en Halfweg gebeurt. De start verloopt voortvarend; de eerste ondernemers zijn al aangesloten op het glasvezelnetwerk en profiteren nu van snel, veilig en betrouwbaar internet.

Bijkomend voordeel is dat zij dankzij de service van WilroffReitsma geen omkijken hebben naar de aansluiting en het beheer. Van order tot oplevering en de monitoring daarna: de IT- en telecomspecialist met vestigingen in Amersfoort en Halfweg verzorgt het gehele proces. In dit coverstory-interview vertellen Sales Director Ronald Tol, Marketing & Business Development Manager Marjolein Tetteroo‑Reman en Marketeer Madonna Schoonderwoerd alles over deze veelbelovende ontwikkeling en de vele aanvullende diensten die WilroffReitsma daarnaast kan verlenen.

Om met de actualiteit te beginnen: wat gebeurt er momenteel op Calveen en Wieken-Vinkenhoef?

Marjolein: ‘Er wordt druk gegraven en er worden glasvezelverbindingen aangesloten! De aanleg van het glasvezelnetwerk is in volle gang. Voor ondernemers die daar gevestigd zijn is dat een mooie kans. Voorheen kon glasvezel voor hen flink in de kosten lopen, omdat op bedrijventerreinen minder deelnemers zijn dan in een woonwijk. Maar nu neemt KPN een groot deel van die kosten op zich om Nederland verder te verglazen. Dat betekent dat kleine en middelgrote bedrijven zich voor het consumententarief kunnen aansluiten op het glasvezelnetwerk. Daarmee wordt glasvezel voor een grote groep ondernemers toegankelijk.’

Wat is jullie rol in dit proces?

Madonna: ‘Wij ondersteunen KPN bij de uitbreiding van het glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen in heel Nederland. We helpen die ontwikkeling zichtbaar te maken en zijn het lokale aanspreekpunt voor belangstellende ondernemers. Wij brengen ze op de hoogte van de mogelijkheden. Daarvoor gaan we letterlijk langs de deuren om erover te vertellen. Wat betekent glasvezel? Wat zijn de voordelen? Vervolgens verzorgen we de aanvraag en de oplevering, totdat alles op en top werkt. Daarna blijven we de werking van het netwerk monitoren en managen. Informeren, voorlichten en aansluiten. Van A tot Z: we nemen bedrijven alles wat bij glasvezel komt kijken uit handen.’

Waarom zou je als ondernemer voor glasvezel moeten kiezen?

Ronald: ‘Ik zou bijna zeggen: waarom niet? Internet is niet meer weg te denken, zonder verbinding besta je niet als bedrijf. En het wordt steeds belangrijker, dus kun je er maar beter voor zorgen dat je het goed voor elkaar hebt. Internet via het glasvezelnetwerk is razendsnel, stabiel én groener, want het verbruikt minder energie dan het bestaande kopernetwerk. Het is een win-win-winsituatie: goed voor je bedrijf, goed voor de eigen portemonnee en goed voor het milieu. Bovendien ben je met glasvezel voorbereid op de toekomst. Nieuwe applicaties voor de werkplek van je medewerkers vragen steeds meer bandbreedte. Dat betekent dat een koperverbinding straks niet meer toereikend is. Waar glasvezel beschikbaar komt, wordt op termijn de koperverbinding opgeheven.’

‘Glasvezel is nu voor een grote groep ondernemers toegankelijk’

En waarom dan glasvezel van KPN en WilroffReitsma?

Ronald: ‘KPN blijft verder investeren in een van de beste netwerken van Nederland en is daarmee een voorloper. De ontwikkelingen vinden plaats voor glasvezel en niet voor koper. Daarnaast is de kans op storingen minimaal. Dus als je kiest voor glasvezel van KPN, dan kies je voor betrouwbaarheid, kwaliteit, innovatie en ontwikkeling.’

Hoe staat het met de animo van ondernemers?

Ronald: ‘Er zijn letterlijk ondernemers die ons bellen en zeggen: ik ben gek als ik het niet doe. Bedrijven lopen tegen de grenzen van hun productiviteit aan. Er wordt steeds meer data gebruikt. Bedrijven stappen met hun IT-omgevingen over naar de cloud en zijn daarmee de hele dag door afhankelijk van data en internet. Daardoor neemt de behoefte aan meer bandbreedte ook toe. Glasvezel is dan de ideale oplossing. De maximale snelheid van glasvezel was vorig jaar nog 1 gigabit, nu is 4 gigabit al beschikbaar. De ontwikkelingen gaan snel en in de toekomst is de verwachting dat er nog hogere snelheden beschikbaar komen. Wij adviseren hoe je kunt meebewegen. Werkplek, cloud, security, telefonie: binnen nu en een paar jaar komt dat allemaal uit één stekker. Glasvezel naar binnen laten leggen kost je nu nog niks, want je hoeft je nog niet aan te laten sluiten als je dat nu nog niet wil. Maar dan heb je al wel de oprit naar de digitale snelweg klaarliggen.’

Hoe trots zijn jullie op dit partnership met KPN?

Marjolein: ‘Heel trots! WilroffReitsma behoort tot de selecte groep strategische partners van KPN. We werken nauw samen en ontwikkelen samen diensten op het gebied van de moderne werkplek. We zijn dus echt een dedicated partner van KPN. Klanten hebben daar baat bij. Je kunt overal verbindingen afnemen, maar wij hebben een netwerkcentrum waar altijd mensen zijn die verbindingen beheren. Als er een storing is weten we het gelijk en acteren we daarop, vaak zelfs voordat de klant het zelf merkt.’

Wat kan WilroffReitsma nog meer betekenen voor die klant?

Madonna: ‘Wij bieden compleet geïntegreerde zakelijke IT- en telecom-oplossingen. Daarmee maken we het werk van bedrijven makkelijker, sneller en vooral beter. Zoals we het zelf zeggen: wij zijn jouw persoonlijke gids naar IT-adoptie, de moderne werkplek, digitale transformatie, cybersecurity, telecom (alle type telefonie) en data & automatisering. We zien nu al dat ondernemers die ons benaderen voor de glasvezelaansluiting ook andere wensen hebben op het gebied van IT en telecom. Het mooie is: daar kunnen we ze ook bij helpen. De glasvezelverbinding kan dus het vertrekpunt zijn van een verdere gezamenlijke reis.’

Onlangs hebben jullie het 35-jarig bestaan van jullie bedrijf gevierd. Waar staat
WilroffReitsma nu?

Ronald: ‘Wij zijn een van de grotere partners voor het mkb voor complete IT- en telecomdiensten. Of je nu 15 of 300 medewerkers hebt, wij staan altijd klaar bij vragen of een probleem. Wij hebben alle IT- en telecom-diensten onder één dak, dus we kunnen bedrijven heel veel uit handen nemen. Eén aanspreekpunt, één factuur. Dat schept duidelijkheid en overzicht. We zijn flexibel en schakelen snel. Klanten kunnen op ons rekenen. En we doen ertoe. Er zijn veel partijen die doen wat wij doen, maar er zijn maar weinig bedrijven die strategisch partner zijn van KPN en Vodafone en ook nog partner van Microsoft op het gebied van de moderne werkplek en infrastructuur.’

En nog altijd sterk geworteld in Amersfoort?

Marjolein: ‘Zeker! Reitsma was in deze regio al een gevestigde naam. zeven jaar geleden is ons huidige bedrijf ontstaan uit een fusie tussen Wilroff en Reitsma. Wilroff was gespecialiseerd in IT, Reitsma in telecom. Die twee werelden raken zo met elkaar verweven, dat de bedrijven elkaar zijn gaan versterken om samen een totaalpakket te leveren. Dat hebben de ondernemers achter de twee bedrijven destijds goed gezien. Onze binding met Amersfoort is altijd gebleven. Sterker nog, we zijn hier nooit weggegaan.’

Met het oog op boeien en binden: hoe is het om te werken bij WilroffReitsma?

Madonna: ‘Het is een heel gaaf bedrijf. We zijn met ongeveer 90 collega’s, maar het voelt nog steeds als een flexibel en dynamisch bedrijf waar we het met zijn allen doen. Het is een bedrijf met veel verstand van zaken, waar je veel kan leren. Als je ambitie hebt dan krijg je alle kansen om jezelf te laten zien. Je kunt jezelf altijd ontwikkelen, dat moedigen we aan.’

Hoe zien jullie de rol van WilroffReitsma in de toekomst?

Marjolein: ‘De technologische ontwikkelingen gaan heel snel. Het is onze rol om ondernemers bij de hand te nemen en hun persoonlijke gids te zijn. Zij zijn bezig met ondernemen. Wij staan naast hen en denken mee in hun processen. Als partner van KPN, Vodafone en Microsoft weten we altijd wat er gaat gebeuren en nemen we onze klanten daarin mee: wat werkt het beste voor jullie onderneming? Het resultaat is dat ze future proof zijn.’

 

Scan de QR-code voor
meer informatie

Hessel, gefeliciteerd met jullie nieuwe winkel! Hoe is Natuurlijk slapen ontstaan?

‘Met Natuurlijk Slapen richten we onze blik op de toekomst. Als vierde generatie van ons familiebedrijf denken we na over hoe we de aarde nalaten aan de volgende generaties. Met ons nieuwe concept geven we hier invulling aan; we zijn één van de eerste multibranded beddenwinkels in Nederland met uitsluitend bedden en matrassen van natuurlijke en ecologische materialen. Dat doen we niet alleen omdat dit verantwoord is voor de planeet, maar ook omdat deze materialen een beter slaapklimaat bevorderen. Goed voor de aarde, goed voor jouw nachtrust.’

Eerst nog even over dat groene karakter: hoe duurzaam zijn de bedden van Natuurlijk slapen?

‘Onze bedden zijn gemaakt van natuurlijke en ecologische (niet-dierlijke) materialen en worden ambachtelijk vervaardigd in Zweden en Engeland. We focussen op wat de natuur ons brengt. Wij sorteren voor op de toekomst en geven het goede voorbeeld. Gangbare producten zoals schuim en olie zijn schadelijk voor de planeet en worden op enig moment niet meer gebruikt voor de productie van bedden. Het mooie van een natuurlijk bed is dat je het bijna helemaal kunt composteren. Katoen, wol, vlas en bamboe zijn allemaal materialen die vergaan. Als je het in de tuin zou begraven, blijven van het matras alleen de stalen pocketveren over. Daarnaast gaat een handgemaakt bed van natuurlijke materialen langer mee dan een conventioneel bed met schuimkern. Ze zijn minder onderhevig aan slijtage. Dubbelop duurzaam dus.’

Wat is het grote verschil met een bed zoals we dat allemaal kennen?

‘Natuurlijke bedden bieden een alternatief voor matrassen en bedden die vaak gemaakt zijn van goedkopere materialen zoals koudschuim en traagschuim, die over het algemeen matig ventileren en vaak als warm en zweterig worden ervaren. Natuurlijke bedden zijn opgebouwd in laagjes, net als de bedden in onze Hästens-winkel. Laagjes van katoen, wol, paardenhaar en vlas bijvoorbeeld. Die laagjes zorgen voor veel comfort, want daartussen zit lucht. En dat maakt ook dat een bed goed ventileert. De natuurlijke materialen dragen daaraan bij. Ze drijven vocht af, zijn niet broeierig en zorgen voor een goede vochtregulatie. Nooit te warm, nooit te koud. Kortom: minder zweterig gevoel, betere nachtrust.’

Waarom liggen natuurlijke matrassen zo lekker?

‘De luchtigheid van natuurlijke materialen en de laagjesstructuur van de bedden van Natuurlijk Slapen zorgen ervoor dat je heupen en schouders heerlijk wegzakken. Die souplesse draagt bij aan het hoge comfortniveau. Schuim geeft altijd tegendruk als je het indrukt, want het wil terug naar de originele positie. Een natuurlijk matras voegt zich beter naar je lichaam. Dat is echt een verschil in slaapervaring. En dat is precies de reden waarom Hästens-bedden zo’n ongekend comfortniveau hebben.’

Waarom is Natuurlijk slapen een aanvulling op de Hästens-winkels die jullie al hebben?

‘Hästens is de top van de markt. Daar hoort een hogere prijsklasse bij. Met Natuurlijk Slapen maken we een aangenaam slaapklimaat met natuurlijke bedden voor een brede groep mensen toegankelijk. Dat wil niet zeggen dat deze bedden minder goed zijn, maar er zijn keuzes gemaakt over welke en vooral hoeveel materialen er gebruikt zijn.’

Hoe bijzonder is Natuurlijk slapen in het Nederlandse beddenlandschap?

‘Er zijn wel meerdere zaken die bedden van natuurlijk materiaal verkopen, maar wij zijn één van de weinige beddenwinkels die een assortiment voert van meerdere merken en uitsluitend handgemaakte natuurlijke -en ecologische bedden. We zijn bij het samenstellen van de collectie niet over één nacht ijs gegaan. Na een gedegen marktonderzoek hebben we gekozen voor gerenommeerde merken. Bij Natuurlijk Slapen vind je handgemaakte bedden van de Zweedse merken Ecolife, Hästens, Dorbien en Mattsons. Daarnaast zijn wij dealer geworden van de prachtige natuurlijke matrassen van het Britse Hypnos. Met deze merken hebben we klanten veel keuze te bieden, zoals ecologische bedden waar helemaal geen dierlijke materialen aan te pas zijn gekomen.’

Naast de Morgana-, Auping- en Hästens-winkels betekent Natuurlijk slapen wederom een uitbreiding van je beddenimperium. Gepland?

‘Het was eigenlijk niet de bedoeling, maar het is toch gebeurd. Zulke dingen ontstaan als ik kansen zie voorbijkomen. In Amersfoort kwam het pand van de buren vrij. Daar zitten we nu met drie winkels naast elkaar, we kunnen zo binnendoor van de ene naar de andere lopen. Over een paar maanden openen we ook een Natuurlijk Slapen-winkel in Utrecht. Als we de juiste locatie zien begint het toch weer te kriebelen. We zijn nog op zoek naar enthousiaste verkoopmedewerkers om onze klanten te begeleiden naar het juiste natuurlijke bed. Ervaring maakt niet uit, we leren ze het vak graag. Fulltime en parttime. Bij interesse gewoon de winkel bellen of even binnenlopen!’

Hoe verloopt de start?

‘Die is veelbelovend. We zijn sinds februari open en de verkoop komt goed op gang. Steeds meer mensen hebben aandacht voor duurzame producten. Klanten zijn verrast over het ruime aanbod natuurlijke bedden dat we bieden. Er valt wat te kiezen. Vervolgens horen we enthousiaste reacties over de natuurlijke slaapervaring. De kans is groot dat je niet anders meer wil. Laat ik het zo zeggen: als je op vakantie bent, ben je blij als je weer naar huis mag om in je eigen bed te slapen.’

 

www.natuurlijkslapen.nl

Denise is meer dan twintig jaar actief in haar vakgebied. Acht jaar was zij werkzaam als fiscalist bij PricewaterhouseCoopers, om daarna zelf als ondernemer een fiscaal- en ondernemingsrechtelijke adviespraktijk te drijven. In al die jaren bouwde zij ruime ervaring op in het adviseren van ondernemers bij het starten en beëindigen van hun onderneming, bij herstructureringen, bedrijfsovernames en bij diverse samenwerkingsvormen. Sinds 2019 is Denise aangesloten bij Keistad Advocaten, een maatschap van zes advocaten die ieder hun eigen expertise hebben. Naast het ondernemingsrecht en contractenrecht heeft het kantoor specialisten op het gebied van familierecht, arbeidsrecht, letselschade/verzekeringsrecht en bouwrecht in huis. Bij Keistad Advocaten combineert Denise haar ruime ervaring als fiscalist en advocaat in ondernemingsrecht. Daarmee onderscheidt zij zich van andere advocaten. ‘Ik beschik over juridische, financiële én fiscale kennis’, zegt Denise. ‘Die toegevoegde waarde zet ik graag in voor ondernemers binnen (en buiten) de regio Amersfoort.’ Zij werkt veel samen met accountantskantoren, wat ondernemers als zeer prettig ervaren. ‘Op deze wijze kan snel worden geschakeld.’

Sparringpartner

Vanuit de nieuwe thuisbasis aan de Arnhemseweg in Amersfoort staan Denise en haar collega’s bij Keistad Advocaten altijd klaar voor bedrijven en organisaties. ‘Wij zijn het advocatenkantoor voor de ondernemer. Of het nu om een vennootschapsrechtelijk geschil gaat of om een vraag over een contract: je hoeft maar te bellen en we helpen je verder.’ Flexibel, oplossingsgericht en altijd bereikbaar: Denise en haar collega’s zijn het allemaal. Denise is een sparringpartner voor de ondernemer. Vanuit haar kennis en ervaring denkt ze graag mee. Zo kunnen bijvoorbeeld de algemene voorwaarden worden opgesteld of beoordeeld. Zij kan adviseren of de huidige rechtsvorm nog wel de juiste is, en of een vennootschap moet worden opgericht of juist opgeheven. Daarnaast verricht zij incassowerkzaamheden bij het uitblijven van betaling van debiteuren en staat zij ondernemers bij in conflicten over de inhoud of nakoming van een overeenkomst.

Denise en haar collega’s bij Keistad Advocaten hebben de juiste expertise in huis om ondernemers te adviseren over complexe juridische vraagstukken. Denk aan bedrijfsovernames, herstructurering, aandelenoverdracht, reorganisaties en estate planning. ‘We staan de ondernemer van A tot Z bij’, vertelt Denise. ‘Professioneel, persoonlijk en betrokken. Met heldere communicatie en daadkracht. Als ik zelf niet over de nodige expertise beschik, dan één van mijn collega’s wel. Wij zijn het advocatenkantoor dat er altijd voor je is.’

Denken in mogelijkheden

Bij een geschil of conflict dat speelt bij een klant, focussen Denise en haar collega’s op de oplossing. Als het even kan, gaan ze daarbij procedures uit de weg. ‘Wij zijn van de harmonie’, zegt Denise. ‘Praktisch en oplossingsgericht. Kostbare procedures voeren we alleen als het echt moet, maar dan staan we ook klaar!’ Het is wat haar drijft: mensen helpen door problemen op te lossen. ‘Ik word graag uitgedaagd, heb niet voor niets twee universitaire studies gedaan. Ik bijt mij met alle plezier vast in dossiers om problemen op te lossen.’ Haar ervaring koppelt Denise aan een ruime mate van vakkennis. Zij kan bij uitstek richting geven aan complexe juridische vraagstukken vanuit haar ervaring en de actuele juridische en fiscale vakkennis waarover zij beschikt. Het is deze combinatie – advocaat én fiscalist – waarmee Denise zich onderscheidt.

Transparant

Als advocaat ondernemingsrecht helpt Denise ondernemers door het hele land, en staat zij uiteraard ook klaar om Amersfoortse bedrijven te bedienen. ‘Mijn cliënten kunnen mij altijd bellen, en nee, ze krijgen niet voor elk belletje een rekening. Er moet altijd gelegenheid zijn om even te sparren. Daarin ben ik heel transparant. Ook in de kosten.’ Denise maakt graag nader kennis met ondernemers in de regio. Daarom doet ze een aantrekkelijk voorstel. ‘Ik bied graag geheel vrijblijvend een kosteloos kennismakingsgesprek aan. Een informele manier om elkaar te ontmoeten en samen te bekijken wat ik voor u als ondernemer in deze regio kan betekenen. Geïnteresseerd? Neem contact met mij op!’

Denise is als huisadvocaat echt onderdeel van uw onderneming!

 

www.keistadadvocaten.nl

Het zijn niet de minste bedrijven in het Stationsgebied die voor het warmtenet van het Warmtebedrijf kiezen. De NS met het stationsgebouw, de politie en andere gerenommeerde klanten: zij zijn allemaal geïnteresseerd in de voordelen die dit duurzame alternatief voor een aardgasaansluiting met zich meebrengt. ‘Daar zijn we trots op’, zegt Benjamin Kamerling van Warmtebedrijf Amersfoort. ‘Dit project is opnieuw een mooi voorbeeld van de ontwikkeling van ons warmtenet in Amersfoort. Zeker omdat we in dit geval de zakelijke aansluitingen combineren met particuliere aansluitingen van de aangrenzende woningen in het Bergkwartier. Wij zijn verheugd dat de meeste bedrijven en bewoners rond het Stationsplein ons warmtenet gezamenlijk omarmen. Wij geloven sterk in de kracht van het collectief. Hoe meer consumenten en bedrijven zich aansluiten op het moment dat wij langskomen, hoe efficiënter en duurzamer de aanleg én hoe scherper ons aanbod.’

Zorgeloos, fossielvrij, financieel aantrekkelijk en lokaal

De deelnemers in het Stationsgebied weten: deze trein komt niet elke dag langs, dus dit is dé kans. ‘Zij realiseren zich dat aansluiten op ons warmtenet nu goedkoper is dan wanneer we de grond op een later moment weer moeten openmaken’, zegt Benjamin. ‘Bovendien is dit het ideale moment om afscheid te nemen van aardgas. Dat wordt naar verwachting in de nabije toekomst alleen maar duurder, omdat de belasting op fossiel alleen maar hoger zal worden. Tegelijkertijd wil de overheid stimuleren dat bedrijven en consumenten op een andere warmteoplossing zoals een warmtenet overgaan met extra subsidiemogelijkheden.’

Alle voordelen van aansluiting op het warmtenet op een rij: het is goed voor het milieu en het klimaat, want met een aansluiting op het fossielvrije warmtenet reduceer je de CO2-uitstoot met maar liefst 90 procent. Het is zorgeloos en comfortabel, want je ervaart gewoon dezelfde warmte die je gewend was en dat zonder gedoe. Het is financieel aantrekkelijk, want het warmtenet van Warmtebedrijf Amersfoort behoort steevast tot de scherpst geprijsde warmteleveranciers van de provincie. En het warmtenet is er ook nog eens speciaal van Amersfoort voor Amersfoort, want het wordt gevoed door lokale warmtebronnen.

‘Samen pionieren in de verduurzaming van Amersfoort’

Pioniers in verduurzaming door voorop te lopen met nieuwe warmtebronnen

‘Voor ondernemers is dit een ideale mogelijkheid’, zegt Benjamin. ‘Je draagt allereerst bij aan een groenere wereld. De noodzaak is helder, we moeten allemaal stappen zetten om onze footprint te verkleinen. Het mooie van onze oplossing is dat je meehelpt om het actuele probleem van netcongestie tegen te gaan, want het is een hele andere techniek dan bijvoorbeeld warmtepompen die veel stroom nodig hebben. We hebben alleen een stopcontact nodig voor de meter.’

Bijkomend voordeel is dat de warmte van het warmtenet steeds duurzamer wordt dankzij nieuwe technieken die het Warmtebedrijf ontwikkelt. Een goed voorbeeld is aquathermie (warmte uit het rioolwater van Amersfoort) of aardwarmte. ‘Naar verwachting kunnen wij hiermee zo’n 14.000 huishoudens volledig duurzaam verwarmen. Deze bronnen zijn kostbaar om te ontwikkelen en vereisen een volwassen warmtenet met veel afnemers. Dus met aansluitingen helpen onze zakelijke klanten direct mee om het gehele warmtenet van Amersfoort nog verder te verduurzamen. Een win-winsituatie.’

Onderhoud? Daar heb je als gebruiker van het warmtenet geen omkijken naar. Benjamin: ‘Wij plaatsen een onderhoudsarme installatie. Het weinige onderhoud en de eventuele vervanging nemen wij voor onze rekening. Als particulier zeg ik: als het warmtenet bij mij door de straat zou lopen, zou ik het meteen aansluiten want dan ben je gelijk klaar voor de toekomst en hoef je niets meer te vervangen later.’

Kickstart naar duurzame toekomst

Als alles volgens plan verloopt, maken deelnemende bedrijven en particulieren rond het Stationsplein medio 2025 gebruik van groene en lokaal opgewekte warmte. Die ontwikkeling valt mooi samen met de metamorfose die dit gebied te wachten staat. Het Stationsplein is straks in alles klaar voor de toekomst.

Stationsmanager Niels Kronenburg vat de beslissing om voor het slimme, groene warmtenet te kiezen samen: ‘De urgentie om te verduurzamen is groot. Met de geplande bouw van een nieuwe fietskelder onder het Stationsplein ontstaat het ideale moment om aan te sluiten. We geven ons pand hiermee een kickstart naar een duurzame toekomst en daar hebben alle gebruikers van het gebouw straks profijt van.’

Het warmtenet breidt verder uit in Amersfoort

Ondertussen gaat de uitrol van het warmtenet in Amersfoort onverminderd door. Benjamin: ‘We zijn afgelopen maand begonnen met een grote uitbreiding van ons warmtenet op bedrijventerrein De Hoef. Ook op Isselt breiden we uit. Dat is zeker voor de zakelijke doelgroep heel interessant, want de warmte uit aquathermie is dan letterlijk van hun eigen buren afkomstig.’

De bouw van een grote duurzame hybride energie-installatie op Isselt is in volle gang, op De Hoef staat er al één. Daarnaast blijft Warmtebedrijf Amersfoort andere duurzame warmtebronnen verkennen. ‘Mochten er bedrijven zijn die restwarmte hebben en niet ver van onze leidingen gevestigd zijn, dan kijken wij hoe we die kunnen aankoppelen aan ons warmtenet’, zegt Benjamin. ‘Op die manier kunnen we samen nog grotere stappen zetten.’

 

www.warmtebedrijfamersfoort.nl

Kolfje naar jullie hand, het thema van deze editie!

Jaap: ‘Dat klopt! Wij kennen de uitdagingen van ondernemers die willen overstappen naar elektrisch rijden als geen ander. Sterker nog: wij zijn er juist voor die doelgroep. Wij ontwerpen en produceren hoogwaardige laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Eenvoudig te bedienen, slim in gebruik én betaalbaar.’

Wat maakt Ratio Electric dé partij om op deze manier bij te dragen aan een groene toekomst?

‘Van origine zijn wij een familiebedrijf dat jarenlang actief is geweest in de energie- en kabeldistributie. Al sinds de start in 1960 ontwerpen en leveren we oplossingen voor de verdeling van netspanning op werkplekken en kantoren. En oplossingen voor behoeftes in de markt, zoals walstroomaansluitingen voor vaartuigen en laadoplossingen voor voertuigen. In de afgelopen vijftien jaar zijn we ons nadrukkelijk gaan richten op de EV-markt (Electric Vehicle). Daarin zijn we actief met in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde oplossingen. We waren één van de early adopters op het gebied van laadoplossingen en zijn met onze innovaties nog altijd één van de voorlopers.’

Wat drijft jullie?

‘Een zorgeloze overstap naar elektrisch rijden voor iedereen, dat is ons doel. Veel mkb-ondernemers vinden het spannend, maar wij helpen de drempel te verlagen. Vaak is het een kwestie van onbekend maakt onbemind. Veel ondernemers weten niet precies hoe het zit met kilowatt, ampères en voltages. Wel of geen load balancing? Wel of niet verzwaren van de hoofdaansluiting? Zet je één laadpaal neer of pak je het meteen toekomstbestendig aan? Hoe ziet het kostenplaatje eruit? Dat zijn vraagstukken waar ze advies bij nodig hebben. Wij bieden dat en hebben ook meteen de oplossingen in huis.’

Over die oplossingen gesproken: hoe zien die eruit?

‘Onze laadoplossingen zijn makkelijk te installeren, eenvoudig te gebruiken en betaalbaar. Een mooi voorbeeld is onze nieuwe zakelijke laadpaal io7. Dat is een dubbele laadpaal voor het mkb, robuust, hufterproof en met een superstrak design en professionele verlichting. Twee aansluitingen, dus je hebt er in één keer twee laadpunten bij. Daarnaast maakt deze oplossing het mogelijk om laadsessies automatisch te verrekenen. Je hoeft dus niet meer Excelletjes uit te draaien om te kijken wie er geladen heeft tegen welk tarief. Je kunt de laadpaal makkelijk beheren met onze gratis app. Bijzonder is ook dat deze laadpaal gemaakt is van oude V6-motoren. Die werden vroeger nog gebruikt voor vervuilende diesels, maar dragen nu bij aan het versnellen van de energietransitie. Hoe mooi is dat?’

‘Veel ondernemers vinden de overstap naar elektrisch spannend, maar wij helpen de
drempel te verlagen’

Bekende problemen zijn beperkte laadcapaciteit en het volle elektriciteitsnetwerk. Welke oplossing biedt Ratio Electric met het oog daarop?

‘Simpel en slim zijn onze toverwoorden. Je hoeft een auto zowel thuis als op de zaak niet maximaal snel te laden. Een beetje nuchterheid is op zijn plaats. Laat ‘m langzaam vol druppelen. Met onze Ratio App kun je instellen dat je je auto niet op piekmomenten laadt, wanneer de prijs en het verbruik hoog zijn. Langzaam laden op slimme momenten is een simpele en effectieve oplossing. Een oplossing die we ook bieden is laden op basis van dynamische energietarieven. Daarnaast hebben we oog voor veiligheid met Dynamic Load Balancing (DLB), dat het pand tijdens het  laden beschermt tegen overbelasting door de laadsnelheid aan te passen op het verbruik in het pand. Onze oplossing is ook nog groen: laden gebeurt op zonnestroom en we maken zowel de software als hardware van onze producten in eigen fabriek in Nijkerk, waarbij we in de assemblage hulp krijgen van een sociale werkplaats.’

Waarom is dit het moment voor bedrijven om over te stappen naar elektrisch rijden?

‘Volgens nieuwe wet- en regelgeving moet in 2025 één op de twintig parkeerplekken een laadpaal hebben. Dit is het moment om het in één keer goed te doen, want de grond moet toch open. De werkplek is de perfecte plek om een auto te laden. Veel mensen denken dat een auto snel vol moet zitten, maar voor het elektriciteitsnet is het beter dat auto’s relatief langzaam vol druppelen. En waar staat een auto lang stil? Thuis en op het werk. En waar schijnt de zon het meest? Op de zaak. Vaak liggen daar ook al zonnepanelen, dus is het één van de mooiste én goedkoopste plekken om je auto vol te laden. Door over te stappen naar elektrisch draag je als ondernemer bovenal bij aan een groene toekomst voor de wereld.’

Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?

‘We zijn in de afgelopen drie jaar van twaalf naar vijftig medewerkers gegroeid. Die groei willen we doorzetten. Eerst in onze thuismarkten waar we gevestigd zijn met kantoren: Nederland, Engeland en Denemarken. Langzaam maar zeker willen we Europa veroveren. De ontwikkelingen in onze markt gaan snel en wij bewegen mee. Met onze slimme laadoplossingen én onze snelle service. Zo helpen we ondernemers verduurzamen en leveren wij onze bijdrage aan het versnellen van de energietransitie.’

 

www.ratio.nl

Het nieuwe credo richting een duurzamere samenleving is: laad maar, een samenleving vol met oplaadpunten. Maar ook met een overbelast stroomnet. Zonnepanelen die weliswaar energie aan het net leveren, maar waar je voor betaalt. Een duurzamere samenleving begint bij jezelf. En ook in het stemhokje.

Woensdag 21 november 2024, Tweede Kamerverkiezingen. Ik sta ik het stemhokje. Onze dochter Lore is mee. Ik mag mijn stem uitbrengen voor de Tweede Kamerverkiezing. Moet ik trouw blijven aan mijn partij D66 of is een strategische stem verstandiger in deze onstuimige tijd? Ik kies wederom voor D66.

Referendum parkeerbeleid

En dan is er ook nog het referendum voor het nieuwe parkeerbeleid in de gemeente Amersfoort. Ben ik voor of tegen het “nieuwe parkeerbeleid”? Dit referendum heeft zelfs het landelijke nieuws gehaald. Amersfoort wil betaald parkeren invoeren en (tweede) auto’s weren uit de stad. Er moet ruimte gemaakt worden voor circa 10.000 woningen. Ik wil voor kiezen.

Met mijn adviesbureau VKZ zijn we in september jl. naar Amersfoort verhuisd. We hebben onze intrek genomen in een prachtig monumentaal pand aan de Utrechtseweg, vlakbij de Stadsring. Als bureau begeleiden wij partijen met vastgoed- en gebiedsontwikkelingsopgaven. Een duurzamere wereld waar meer ruimte is voor groen, veiligheid en speelplekken voor kinderen is onlosmakelijk onderdeel van ons dagelijkse werk. Daarnaast willen ook wij bijdragen aan het oplossen van de woningnood. Lore vraagt of een stem voor het parkeerbeleid niet een stem tegen de bereikbaarheid van VKZ is. In de informatie die ik gelezen heb, was de concrete vertaling van de planning nog niet helder. Het wordt toch een stem tegen…

‘Een duurzamere samenleving begint bij jezelf. En ook in het stemhokje’

Woningnood en duurzaamheid

Wat blijkt? 74,2 procent van de Amersfoorters heeft tegen gestemd. Met wat aanpassingen stemt de Raad op 19 december jl. toch in met het nieuwe parkeerbeleid. In basis een verstandig besluit. De vraag is echter hoe je de burgers en de politiek bij elkaar weet te brengen. Juist op zo’n belangrijk onderwerp als parkeerbeleid.

Wij woonden lang in Utrecht. Daar is het betaald parkeren een olievlek die zich steeds verder uitspreidt over de stad. De aanpak van de gemeente Amersfoort spreekt mij aan. We hebben met elkaar grote problemen op te lossen. Woningnood en duurzaamheid zijn daarin centrale pijlers. Het parkeerbeleid kan een belangrijke bijdrage leveren in het oplossen van deze problemen. Maar zorg dat je inwoners dan ook echt goed meeneemt. Aan de andere kant blijft er ook een belangrijke verantwoordelijkheid bij de inwoners zelf liggen. Vraag jezelf ook af wat jij kan doen en denk niet laad/laat maar.

Bunschoten-Spakenburg kent een hechte kring van ondernemers. Ondernemers die elkaar goed kennen, elkaar wat gunnen en waarvan velen de liefde voor het plaatselijke voetbal delen. Het is een regio waar OnderNamen ook steeds actiever is, en daarom leggen we Jeroen Sloof, voorzitter van de Bedrijvenkring Bunschoten-Spakenburg en eigenaar van Bureau Bos, een aantal vragen voor over wat het dorp nou zo mooi maakt.

Even voorstellen; wie zit tegenover ons?

‘Ik ben Jeroen Sloof, geboren en getogen in Bunschoten-Spakenburg. Ik ben getrouwd en heb drie kinderen. Sinds 1997 ben ik werkzaam bij Bureau Bos. In 2008 werd ik mede-aandeelhouder en in 2018 nam ik het bedrijf over.’

Kun je wat meer vertellen over Bureau Bos?

‘Bureau Bos is een architectuur- en ingenieursbureau. Het bijzondere daaraan is dat we dus niet alleen architectuur doen, maar ook gebouwinstallaties, constructies, bouwfysica en beheer & onderhoud. We ontzorgen onze klanten dus echt helemaal, van initiatieffase – het idee in je hoofd – tot oplevering en het beheer daarna. We opereren landelijk. Op dit moment zijn we onder andere bezig in Hulst, Sneek en Hoorn.’

Naast dat je eigenaar bent van Bureau Bos, ben je ook actief als voorzitter van Bedrijvenkring Bunschoten-Spakenburg. Wat is de reden dat je hiervoor hebt gekozen?

‘Dat heeft een kleine voorgeschiedenis. Ik heb ooit met een aantal anderen de “Jonge Ondernemers Bunschoten-Spakenburg” opgericht, JOBS, naar het voorbeeld van John in Hoevelaken-Nijkerk. Toen ik dat een aantal jaar deed ben ik toegetreden tot het bestuur van de Bedrijvenkring, een beetje als tussenpersoon tussen het hoofdbestuur en JOBS. Toen ik wat ouder werd en er opvolging was voor mij, ben ik volwaardig bestuurslid van de Bedrijvenkring geworden. Afgelopen jaar heeft onze voorzitster door omstandigheden haar functie neer moeten leggen, en toen heb ik aangegeven het wel over te willen nemen.’

Hoe combineer je dit met je drukke bestaan als ondernemer?

‘Als ondernemer, en zeker in Bunschoten-Spakenburg, vinden we: je bent niet alleen op de wereld. Dus je hebt je gewoon in te zetten voor maatschappelijke doelen. Dat kan iets voor een kerk, bedrijvenkring of andere vereniging zijn. Die gemeenschapszin leeft hier enorm. Ik krijg er ook energie van. Je bent met andere thema’s bezig dan alleen je eigen bedrijfsprocessen. Je leert ervan en spreekt veel met andere ondernemers en bestuursleden. Vanuit bestuurlijk overleg heb je soms contact met wethouders of burgemeesters, ook in die zin is het goed voor je netwerk. Het geeft je een bredere kijk op het ondernemen, dus ik doe het met plezier.’

‘We hebben een winnaarsmentaliteit in het dorp’

Veel samenwerkingen hier in de gemeente gaan op basis van gunning, maar hoe zorgen jullie er als bedrijvenkring nog meer voor dat jullie ondernemers met elkaar in verbinding brengen?

‘Het gaat om drie pijlers: netwerken, verbinden en belangenbehartiging. Dat doen we onder andere richting de gemeente en in de regio. We zijn ook lid van de federatie Bedrijvenkringen en hebben gesprekken met VNO-NCW en MKB Nederland. Op het moment dat er zaken in de provincie spelen, worden we ook vanuit de federatie benaderd. Het is belangrijk om daarover te communiceren, bijvoorbeeld via de algemene ledenvergadering. Zo kun je dingen die spelen bij leden, meenemen naar verschillende overlegstructuren.’

De ondernemerskring in Bunschoten-Spakenburg kan door sommige ondernemers die niet uit de regio komen ervaren worden als een soort kliek waar je als buitenstaander lastig binnenkomt. Klopt dit beeld?

‘Er zijn wel een aantal “toelatingscriteria”. Je hebt je bedrijf hier in het dorp of je woont hier zelf. Het is wel belangrijk dat we een groep mensen bij elkaar hebben die eindbeslisser zijn en een link hebben met het dorp. Maar volgens mij is dat bij ons niet anders dan bij andere (lokale) bedrijvenkringen. Jullie als OnderNamen vliegen daar misschien een beetje overheen en verbinden op een andere manier, maar hier in het dorp zijn dat de twee regels. Wij zijn er voor Bunschoten-Spakenburg en willen dat de ondernemers hier kunnen floreren.’

Naast het ondernemen, leeft het regionale voetbal hier ook heel erg. Kun je mij wat meer vertellen over deze liefde voor de “groene” (V.V. Eemdijk), de “rooie” (IJsselmeervogels) en de “blauwe” (SV Spakenburg) en waarom het regionale voetbal in Bunschoten-Spakenburg
veel meer leeft dan in de meeste regio’s?

‘Het heeft in de eerste plaats te maken met het niveau waarop gevoetbald wordt, de tweede en derde divisie. We hebben een winnaarsmentaliteit in het dorp, dus als we iets doen, willen we ook graag de beste zijn. Dat zie je dus ook terug in het voetbal. Op een gegeven moment is het dan niet meer alleen voor de lol, maar wordt het serieuze business. Ik denk dat het hier zo groot is geworden doordat die verenigingen tegen elkaar opboksten. Dat heeft een versterkend effect gehad. Het gaat dwars door families en huwelijken heen. Er is helaas geen derby meer omdat de rooie zijn gedegradeerd, maar voorheen was je een week voor die derby al zenuwachtig en als je bij de verliezers hoorde, de hele week daarna nog ziek. Het is bijna grappig zoals dat hier leeft.’

Denk je dat het voetbal in de gemeente jullie als ondernemers nóg dichterbij elkaar brengt?

‘Jazeker. Het is ook wel de bedoeling dat als je hier ondernemer bent, je de clubs op de een of andere manier sponsort. Het is gebruikelijk dat je voor iedereen iets doet, ook al heb je een grotere voorliefde voor de een of de ander.’

En als afsluiter; wat vind jij het mooiste aan ondernemen in de regio Bunschoten-Spakenburg?

‘Wij werken zelf landelijk maar ik vind die winnaarsmentaliteit waar ik het eerder over had, heel prettig. Als wij iets bouwen willen we ook dat het mooi en netjes en van goede kwaliteit is. Dat zie je hier ook als je op het bedrijventerrein bent; het ziet er netjes uit en mensen zijn bereid om daarin te investeren. Als ondernemers hier een kans zien, pakken ze hem. Daarom is hier ook veel behoefte aan huisvesting, omdat bedrijven steeds uit hun jasje groeien. Er is reuring en er gebeurt altijd wat. Er zijn bedrijven begonnen vanuit een garage en die werken nu wereldwijd. Dat is een bepaalde drive waar ik heel erg van kan genieten.’

 

www.bureaubos.nl

Passie voor techniek zat er bij Jeroen al vroeg in, gepaard aan handelsgeest. Als jongen kocht hij voor een klein prijsje motoren, knapte die op en verkocht die door. Na bij verschillende bedrijven te hebben gewerkt, startte hij zijn eigen onderneming, die dit jaar een kwart eeuw bestaat. Jeroen viel, al vrij kort nadat hij startte als elektricien, als een blok voor het vak. ‘Koeltechniek is een natuurkundig proces. Je praat over gassen en vloeistoffen die in elkaar overgaan. Dat is een ontzettend boeiende toepassing waar je heel veel mee kunt.’

Bovendien zit er een elektrische en digitale kant aan het werk qua besturing en PLC’s (programmeerbare logische controllers- red.), legt Jeroen uit. ‘Je kunt daarmee op afstand de koelinstallatie bij de klant bedienen en inlezen.’ En daar is het hele verhaal nog niet mee verteld, want vanwege de afvoer die op een installatie aangesloten moet worden zit er zelfs een stukje loodgieterswerk aan. ‘Heel dynamisch dus!’

Zoals het een echt Bunschotens bedrijf betaamt, vormen, naast bedrijven in vlees, zuivel, brood en banket, visbedrijven de grootste klantengroep. Niet alleen is dit Champions League als je kijkt naar de uitdagende koelingseisen, er wordt bovendien uiterst duurzaam gewerkt. ‘Onze slogan luidt: vol gas van het gas af. We realiseerden dit al voor twee fabrieken die we gasloos maakten. Dat waren nieuwbouwprojecten. Zo’n fabriek heeft 7.000 liter schoonmaakwater per dag nodig, wij maakten daarvoor installaties die dat water in een  nacht tijd opwarmen naar de noodzakelijke temperatuur van 70 graden Celsius.’

‘Onze slogan luidt: vol gas van het gas af’

In de fraaie showroom van het bedrijf wordt een breed productassortiment gepresenteerd. Zo vallen er onder meer diverse soorten zonweringen, rolluiken en garagedeuren te bewonderen. Maar Kooloos Zon & Huis biedt ook productoplossingen waarmee je extra leefruimte aan het huis of in de tuin kunt creëren, zoals serres, overkappingen en tuinkamers. Begrijpelijk dus dat Christiaan hoopt dat de verwachte uitbreiding van zijn showroom er ook snel zal komen. ‘We willen het pand grondig verbouwen om ons uitgebreide assortiment nóg beter tot zijn recht te laten komen.’

Sinds het begin van Kooloos Zon & Huis slaagt het bedrijf er al in om boven het maaiveld uit te steken. Dat heeft veel te maken met een persoonlijke klantbenadering, legt Christiaan uit. ‘Het begint al met een goed aangeklede offerte. Zo is het bijvoorbeeld een kleine moeite om een A4-knipstaal bij de doekenleverancier op te vragen en die als bijlage bij een offerte voor zonweringen te doen. Zo geef je de klant een mooie aha-erlebnis. Die heeft letterlijk een stukje van het geoffreerde product in handen en weet: dit is het dus!

‘Voor een goed advies moet je soms ook los kunnen komen van je eigen commerciële belang’

Prestigieuze opdracht

En het is niet zomaar een willekeurig voorbeeld. Onder meer dit klantvriendelijke gebaar bevestigde voor de Amsterdamse woningbouwvereniging Stadgenoot nog eens extra dat Kooloos Zon & Huis de juiste leverancier was voor een prestigieuze klus. ‘We ontvingen de opdracht om 150 screens te plaatsen op het Amsterdamsch Tehuis voor Arbeiders, het zogenoemde ATVA-gebouw, een rijksmonument. De Welstandscommissie was in samenwerking met de architect vele jaren bezig om de precieze regels te bepalen voor het verantwoord opknappen ervan. Dat wij, een Spakenburgs bedrijfje, grote concurrenten aftroeven en onze screens voor 150 ramen mochten monteren, geeft dan wel een kick.’

Mee- en daarbij vaak out of the box denken, is ook een kracht waarmee Christiaan en zijn collega’s regelmatig de klantverwachtingen overtreffen. ‘Voor een goed advies moet je soms ook los kunnen komen van je eigen commerciële belang. Zo adviseerde ik onlangs een klant naar een verrassende oplossing die helemaal aansloot bij zijn wensen, maar die ons onder de streep wel minder opleverde.’ Dat laatste geeft echter nooit de doorslag, besluit hij. ‘Alleen een tevreden klant is niet genoeg. Een alternatief voor het beste resultaat bestaat voor ons namelijk niet. Dus als we er maar even kans toe zien, proberen we de verwachtingen van onze klanten te overtreffen.’

Gefeliciteerd! Wat betekent dit voor jullie?

‘Dit is een enorme mijlpaal. Het predicaat Hofleverancier is één van de oudste koninklijke onderscheidingen die het land kent. Het is in 1815 door koning Willem I ingevoerd voor ondernemers die aan het hof leverden. Vandaag de dag wordt het toegekend aan kleine en middelgrote bedrijven die minstens honderd jaar bestaan en een vooraanstaande positie in hun regio hebben. In Amersfoort zijn dat er met ons erbij slechts vier. En we zijn de vijfde bloemist in Nederland met het predicaat. Dat de koning ons op deze manier waardeert is een kroon op het werk. Van mij en mijn team, maar zeker ook van mijn voorgangers. Het is ook een kroon voor alle mensen die hier komen. Het zijn uiteindelijk je klanten die ervoor zorgen dat je als bedrijf bestaat. Voor hen is dit een bevestiging: als je bij Quino Bloembinders koopt, koop je kwaliteit.’

Wat dachten jullie: we gaan voor niets minder dan koninklijk?

‘Nou, het is een gek verhaal. Ik wist in eerste instantie helemaal niet dat deze zaak al zo lang bestond. Toen ik de winkel zeven jaar geleden overnam was bij mij niet beter bekend dan dat bloembinderij Quino Damen hier sinds 1969 gevestigd is. Voor ons was het vijtigjarige bestaan in 2019 al bijzonder. Dachten we. Want we zijn toen gaan graven in de archieven en kwamen op het spoor van meneer en mevrouw Donath, die hier vanaf 1922 al snijbloemen verkochten. Wij dachten: wacht eens even, dan is deze winkel in 2022 maar liefst honderd jaar oud. Hoe is het mogelijk! Dat jubileum hebben we dan ook groots gevierd. Als je als bedrijf honderd jaar bestaat, kun je voor het predicaat Hofleverancier gaan. Dat leek ons wel heel bijzonder, dus hebben we er werk van gemaakt.’

Hoe ziet de selectieprocedure eruit?

‘Het predicaat Hofleverancier is niet zomaar iets. De hele procedure duurt een jaar. Je wordt flink gekeurd en gewogen. Het voorstel wordt eerst voorgelegd aan de burgemeester. Na goedkeuring wordt de aanvraag doorgezet naar het kabinet. Diverse ministeries buigen zich erover. Jij en je bedrijf moeten aan een groot pakket van eisen voldoen en van onbesproken gedrag zijn. Daarna hebben we ook nog de arbeidsinspectie een halve dag over de vloer gehad.’

Hoe ontving je het goede nieuws?

‘Het bleef heel lang stil, ik kon er zelfs niet van slapen. Maar een paar dagen voor kerst, in een superdrukke periode, kwam het verlossende bericht: de koning heeft besloten Quino Bloembinders het recht toe te kennen tot het voeren van het predicaat Hofleverancier. Dit zorgde voor tranen van blijdschap.’

‘Het predicaat Hofleverancier is een kroon op ons werk’

Feest gevierd zeker?

‘Absoluut. Op 20 maart hebben we in de trouwzaal van het oude stadhuis het predicaat officieel overhandigd gekregen door de burgemeester. Een mooie ceremonie van een zeer bijzondere gebeurtenis. En een dag later hebben we een feestelijke borrel gehouden voor vrienden, familie, klanten, leveranciers, collega-ondernemers en buren. We zien wel wat er nog meer op ons afkomt. We zijn in elk geval heel trots en vereerd, het is nog een beetje onwerkelijk.’

Op welke manier laat je zien dat Quino Damen Bloembinders Hofleverancier is?

‘We mogen het wapenschild met het Koninklijk Wapen gebruiken bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier. Dat hangt uiteraard fier aan onze gevel. Dit wapenbord is met de hand vervaardigd door Sillen & Co, het enige bedrijf dat deze wapenschilden mag maken. Ik weet nog dat ik als klein jongetje met mijn vader door Den Haag reed en zo’n bord zag. Mijn vader legde uit wat het betekent. Toen al vond ik het heel bijzonder. En nu mag ik het wapenschild zelf ophangen. Dat is geweldig.’

Wie had dat kunnen bedenken toen je zeven jaar geleden begon.

‘Ik niet, haha. Het is een gunst van de koning, hè? Niet alle bedrijven die de aanvraag doen komen daadwerkelijk door de procedure heen. Het is voor ons heel onverwacht, maar we werken er keihard voor. We hebben al eens een boeket voor koningin Máxima gemaakt, wie weet speelde dat ook een rol.’

Wat hoop je dat het predicaat Hofleverancier je zaak gaat brengen?

‘Zeven jaar geleden ben ik in het diepe gesprongen met de overname van Quino Bloembinders met een visie voor de toekomst. Vakwerk, creativiteit en kwaliteit zijn voor ons heel belangrijke pijlers. Voor ons staat dit predicaat symbool voor de erkenning hiervan.’

 

www.quinodamen-bloemen.nl